به گزارش خبرنگار خودروکار، علیرضا رزم حسینی با تقدیر از اقدامات این بنگاه اقتصادی در راستای داخلی سازی قطعات خودرو در خصوص تاثیر داخلی سازی این قطعه در کاهش تعداد خودروهای ناقص اظهار کرد: کروز سهم موثری در این زمینه دارد، باید اینگونه شرکت ها را حمایت کنیم تا داخلی سازی جدی درتمام حوزه ها داشته باشیم.
فرزاد صبحی، کارشناس طراحی ECU شرکت کروز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص داخلی سازی این قطعه گفت: با داخلی سازی های انجام شده طراحی نسل پنجم ECUکامپیوتر خودرو از صفر تا صد در داخل کشور در حال انجام بوده و بر روی خودروهای مختلف کالیبراسیون شده است.
وی با اشاره به مرکز کالیبراسیون پیشرفته این شرکت اظهار کرد: در فرایند 4 ساله نسل اول ACE مطابق با فناوری روز طراحی و تولید شده و در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه این قطعه 5 هزار عدد است در حالی که تولید فعلی ان روزانه 100 عدد است.
صبحی با اشاره به فعالیت مرکز تحقیق و توسعه کروز از سال 90 گفت: از همان زمان تفکر مدیران این شرکت این بود تا صفر تا 100 دانش این قطعات را بومی سازی کنیم و از آن جا که صنعت خودرو مصرف کننده قطعات الکترونیکی کوچک است، کار طراحی و تولید ین قطعات آغاز شد.
کارشناس طراحی ECU شرکت کروز ادامه داد: هرچند تولید و داخلی سازی این قطعات در داخل کشور صرفه اقتصادی ندارد اما با اعمال تحریم ها و تشدید محدودیت ها صنعت خودرو به فکر سرمایه گذاری داخلی افتاد و از همان زمان این روند آغاز شد و مرکز تحیق و توسعه این شرکت هم اکنون بر روی بحث الکترونیک خودرو متمرکز است.
وی با بیان این که هم اکنون این مرکز بر روی طراحی و داخلی سازی مواردی همچون ACU، بدنه و امنیت، موتور و ... تمام بخش الکترونیک خودرو و مدیریت فرایند موتور متمرکز است، ادامه داد: قطعه رونمایی شده، بخش الکترونیکی و کنترلی خودرو که در سیستم ایربگ وجود دارد را کنترل می کند که تمام این فرایند در دخل کشور طراحی و تولید شده و در همه خودروها قابل استفاده است این در حالیست که پیش از این از طریق واردات تامین می شد.
صبحی یادآور شد: حدود 90 درصد فرایند این قطعه در داخل کشور انجام شده و تنها بحث چاشنی های انفجار به دلیل فراهم نبودن تست آن در داخل کشور از طریق واردات تامین شده است چرا که بخش الکترونیک خودرو استراتژیک ترین قطعات یک خودرو را شامل شده و امنیت سرنشین را تامین می کند، بنابراین کار با حساسیست بیشتری دنبال می شود.
شرکت کروز با سرمایه گذاری سه میلیون دلار و راه اندازی مرکز تحقیق و نوآوری در مجموعه خود، توانسته به سهم قابل توجهی در بومی سازی قطعات پیشرفته خودرو دست یابد که از جمله می توان به کنترلر یا مغز متفکر ایربگ اشاره کرد.
کنترلر ایربگ (ACU) فرمان انفجار و باز شدن کیسه هوا را صادر می کند. وظیفه این قطعه بسیار مهم و از حساسیت ویژه ای برخوردار است، چرا که باید تشخیص دهد در برخورد خودرو با چه مانعی فرمان باز شدن ایربگ صادر شود.
تولید ACU ایربگ پس از پنج سال کار تحقیقاتی، انجام آزمایش های متعدد و سرمایه گذاری چشمگیر و با تکیه بر دانش و توانمندی مهندسان ایرانی انجام شده است. بومی سازی این محصول مهندسی معکوس نبوده و همگام با دانش روز دنیا و نیاز خودروسازان از ابتدا طراحی شده است.
تولید این قطعه که از همه مهمتر نرم افزار آن است به صورت صد درصدی بومی سازی شده است و تنها 5 شرکت در دنیا توانایی طراحی و تولید این آن را دارا هستند و اکنون کروز به جمع این شرکت ها پیوسته است.
انتهای پیام/